Dobré filmy s akční kamerou: Jak točit videa s GoPro a spol.

Newsroom Tipy a rady Dobré filmy s akční kamerou: Jak točit videa s GoPro a spol.

Natáčíte na dovolené své lyžařské kousky a výsledek se vám nelíbí? Máme pro vás deset zlatých tipů, jak natočit fakt dobré lyžařské video, na co se zaměřit a čeho se vyvarovat.

logo OnTheSnow

Akční kamery jsou už teď téměř standardní výbavou ambiciózních lyžařů. Kdo si krátí dlouhou chvíli při čekání na vlek a rozhlédne se kolem sebe, určitě si jich všimne: Skoro všechny kamery jsou umístěny centrálně na lyžařské helmě a míří dopředu.

Autor těchto řádků za poslední tři roky sledoval víc než 2000 lyžařských a snowboardových videí, ať už byla dílem profesionálů, mladých talentů, „běžných lidí“ nebo začátečníků. Jedno z klíčových zjištění a zřejmě nejlepší tip pro amatérské filmaře v sněhu zní: Sundejte kameru z hlavy!

Ten, kdo si se svou Contour, GoPro, Sony nebo jinou akční kamerou zvolí právě jen tuhle jedinou perspektivu, přichází o nápadité snímky: Klasicky natočených videoklipů už po internetu kolují tisíce a je dost obtížné dosáhnout toho, aby právě ten váš mezi ostatními vynikl. Lyžaři, kteří neváhají vyzkoušet i další úhly pohledu a formy snímání obrazu, nejen že docela impozantně rozšiřují obzory divákům, navíc se svými dílky vzbuzují mnohem silnější zájem a na YouTube či na Vimeo mají díky tomu mnohem víc vidění. Takže pokud nechcete jen zuřivě točit, ale máte i ambice vytvořit při lyžování se svou akční kamerou super film, pak čtěte několik základních tipů, které si pro vás připravil Gernot Schweigkofler z rakouského portálu Skivideo.

Výběr kamery

Nespornou jedničkou v oblasti akčních kamer je momentálně GoPro. GoPro kamery jsou v současnosti k dostání ve třech verzích: GoPro Hero4 White Edition, Silver Edition a GoPRo Hero4 Black Edition. White Edition je v podstatě základní model, Silver Edition má už o dost lepší foto-kameru (12 Mpix) a Black je profesionální model, se kterým natočíte vynikající záběry i v noci.

Síla GoPro tkví hlavně v univerzálnosti a v množství volitelného příslušenství. GoPro můžete díky spoustě různých uchycení a popruhů, které se dají zakoupit jako doplněk ke kameře, bezpečně připevnit prakticky kdekoliv na těle, na lyžích, na hůlkách, na selfie tyči apod.

Velmi populární jsou i kamery Drift Innovation S (otočná 360°) nebo Contour +2 (s funkcí GPS). Akční kamery však nabízejí i renomovaní výrobci jako Sony, JVC nebo Garmin. Možností je tedy hodně; podle mého názoru je však GoPro stále žhavým favoritem. Rozhodně nedoporučuji nákup levných kamer z diskontních obchodů – přestože cena je jistě působivá, kvalitní obraz nečekejte.

Tipy pro dobré lyžařské video

Abychom všem (budoucím) vlastníkům akčních kamer poradili, jak už v následující lyžařské sezóně točit vzrušující lyžařská videa, využijeme několika příkladů.

Příklad:

The Art Of Skiing – relaunched! od Leo Michels na Vimeo.

The Art of Skiing – relaunched!“ je film o mladých lyžařích, kteří si jednoduše užívají lyžování na sjezdovce. Neskáčou, nepadají na zem a nedělají ani žádné výjimečné lyžařské kousky. A přesto je sledování tohoto videa prostě zábavné. Proč? Autoři použili hodně inovativních filmových triků a neobvyklých způsobů využití kamery:

– Kamera připnutá ze strany přilby
– Kamera na lyži
– Kamera na holi
– Kamera ve sněhu, s lyžařem, který projíždí záběrem okolo kamery, a s několika pevnými prvky, které stabilizují obraz

Je zapotřebí zmínit, že tihle čtyři mladíci spolupracují v düsseldorfské produkční filmové společnosti Whitemotion, takže mají samozřejmě k dispozici to nejlepší vybavení. Ovšem kterákoliv parta nadšenců s jednou nebo dvěma GoPro kamerami a s dobrými smartfony by určitě dokázala natočit mnohé z těchto scén hodně podobně.

Aby to fungovalo, je dobré si své lyžařské video předem aspoň trochu rozplánovat. Jak je vidět na použitém příkladu, a jak nám ostatně potvrdili i kluci z Whitemotion v krátkém rozhovoru, i oni se nejdřív dohodli, jaké úhly snímání kamer použijí, věnovali se potřebné technické přípravě a sestavili i malý  storyboard (příjezd, cesta k lanovce, výjezd nahoru, na svahu, zpátky v údolí). Důležité je také zkontrolovat natočený materiál hned na konci prvního dne natáčení, abyste zhodnotili, co určitě vystřihnete, co naopak ve videu chybí a mělo by tam být apod. Kontrola je důležitá i proto, abyste potom na konci dovolené nezjistili, že z té nejlepší jízdy máte na kameře jenom rozmazanou šmouhu.

V rámci rozhovoru nám kluci z Whitemotion dali i jeden výborný tip – mít v záběru vždy nějaký „pevný prvek“. Tenhle tip je velmi důležitý a může výrazně ovlivnit výsledný vzhled natočeného videa. Kvalita řady videí klesá kvůli tomu, že jsou roztřesená – a odstranit třas při pozdějších úpravách videa je pro laiky prakticky nemožné. Pevný element v záběru, ať už je to kus helmy, selfie tyč, lyžařská hůlka nebo jiné prvky, vytváří optický efekt, který vratký obraz ustálí. Zkuste to, účinek je obrovský! Nejdůležitější tip ale zní: Přemýšlejte ještě před natáčením! Kdo natáčí naslepo, nasbírá velké množství materiálu. A pak nastává velké nebezpečí, že při střihání materiálu a jeho finalizaci ztratíte radost z celé filmové tvorby. Mnoha nováčkům, kteří nad úpravou videa stráví neúměrně mnoho času, se potom stane, že svou amatérskou filmovou kariéru rychle vzdají.

Trochu jiný přístup zvolili autoři tohoto snímku ze snowboardové dovolené v Obertauern:

Back to Obertauern od drvn na Vimeo.

I tady vidíme poměrně dost střihů, celkový pocit z téhle dovolené je ale jiný: Objevuje se tu například i apres-ski a je dost akcentované. Z nahrávky je zřejmé, že autor nenechal kameru umístěnou jen na přilbě, ale že ji držel i v ruce nebo položil do sněhu. Žádný problém, vždyť nakonec i proto jsou tyhle akční kamery vodotěsné.

Na videu jste si mohli všimnout i potenciálního problému, který může nastat s přeexponováním záběrů během slunečných dnů kvůli odleskům na sněhu. Tady ovšem byl tenhle efekt důmyslně využit pro vytvoření atmosféry ve filmu. Velmi pěkné je také použití časosběrného snímání a panoramatických záběrů. S podobným nastavením můžete dát filmu potřebnou dynamiku. Vždyť natočit sjezd tratě v jednom dlouhém záběru, byť to může být zábavné, nenabídne obvykle divákovi potřebný dostatek napětí.

Způsob použití kamer a efektů je pro výsledek filmu rozhodující

Profesionální freerider Matthias Mayr, který je autorem i protagonistou seriálu „Another Day in Paradise“, prohlásil, že ve vlastních filmech používá akční kamery jen zřídka. „A když už, tak nejčastěji na přilbě nebo na lyžařské hůlce.“ A přidal i pár tipů pro mladé jezdce s kamerou: „Nejdřív by si měli stanovit jasný cíl, kterého chtějí dosáhnout. Potom, když už mají cíl obrazně řečeno před očima, by měli popřemýšlet, jak ho dosáhnout co nejlépe. I ty nejlepší kamery jsou teď cenově dostupné pro široké spektrum zájemců. Takže už záleží jenom na vůli a šikovnosti každého jedince, aby finální podoba díla byla skutečně kvalitní.“

V jednom ze svých videí nás Mayr nechává sledovat trasu díky kameře na přilbě, s audio doprovodem v podobě autentického zvuku, který sám slyší ze sluchátek – video tak působí, jako by šlo o zákulisní scény z natáčení: Své vlastní myšlenky nám potom autor zprostředkovává přes titulky v dolní části obrazu.

The way I see it od M-Line Freeski TV na Vimeo.

Kamera je upevněná na straně prilby, která tady představuje onen zmiňovaný pevný bod… Ve filmu to vypadá skvěle. A určitě to byla i perfektní lyžovačka!

Ve většině filmů Matthiase Mayra ale akční kamera působí jen jako doplněk, jako např. v této epizodě z „Another Day in Paradise“:

Pro Mayra se podstatný kus práce odehrává ve střižně. Kompletní lyžařský film se natáčí během asi deseti až třiceti dnů v terénu, příprava (příběh, výběr prostředí apod.) ale často trvá až jeden rok. Ve střižně potom autor tráví i stovky hodin. „Kdybych ty hodiny počítal, už bych se nikdy ke střihu nevrátil,“ přiznává Mayr.

Pro amatéry je ale právě tahle zdlouhavá práce dost těžko zvládnutelná: Právě proto byste se měli zaměřit raději na krátké a dobře naplánované záběry či sekvence, které potom před dokončením filmu nebude zapotřebí zdlouhavě zpracovávat.

 

Deset tipů pro lyžaře/filmaře s akčními kamerami

1. Předběžný plán: Co chci ve videu ukázat? Jaký je příběh? A kromě toho: Nezapomeňte předem dobít baterky.

2. Netradiční úhly pohledu: Akční kamery jsou vhodné k montáži na přilbu, lyže, batoh, hůlky, selfie tyč… využijte tyto možnosti, inovujte a buďte „jiní“.

3. Používejte i smartfony nebo jiné kamery a kombinujte je navzájem – když natáčíte sami a jen z „ego-perspektivy“, je to nuda. S přáteli je natáčení i lyžování mnohem zábavnější!

4. Technické know-how: Akční kameru byste neměli poprvé použít až v lyžařském středisku. Doporučujeme aspoň jednou vyzkoušet funkce a ovládání kamery v klidu domova, nejlépe, když si zkusíte cvičně natočit krátké video, abyste zjistili, co všechno (a jak) vaše kamera dokáže!

5. Točte krátké záběry a sekvence, vyhněte se dlouhému natáčení. To vám ušetří hodně práce při následném střihání videa.

6. Bavte se – lyžování by mělo být zábavné a video může vaši zábavu zprostředkovat jedině, když se nenecháte natáčením rozptylovat.

7. Při několikadenním natáčení: Natočený materiál kontrolujte průběžně!

8. Lyžařská dovolená a lyžařská videa nespočívají jen v lyžování samotném: I příroda, lidé a místa, kde se pohybujete, hrají významnou roli. Proto by ve vašem videu měli i lidé a místa dostat náležitý prostor.

9. Vhodný výběr hudby: Na světě je spousta hudby bez licenčních omezení, která vám ušetří případné problémy s autorskými právy. Pozor: Pokud použijete nejnovější hity, může se velmi rychle a snadno stát, že vaše video bude např. na Youtube zablokováno.

10. Při střihání: Mějte trpělivost: Profesionálové tráví víc času ve střižně než na natáčení, takže pokud všechno nevypadá přesně tak, jak jste si to představovali, dejte si radši malou pauzu a zkuste to znova, trpělivost se vám určitě vyplatí.

Užívejte si filmování i střihání

S radami od našich odborníků a s využitím našich tipů by vás už měly svrbět dlaně, abyste z příští zimní dovolené měli víc než jen pěkné vzpomínky.

Na závěr ještě moje nejoblíbenější video: Christoph Oberschneider tenhle film natočil za pomoci jedné akční kamery a jedné zrcadlovky, a to v době, kdy tyhle kamery ještě nebyly zdaleka tak vyšperkované.

 

O autorovi: Gernot Schweigkofler provozuje s kolegou webovou stránku Skivideo.at, kde můžete obdivovat aktuální lyžařská videa z rakouských sjezdovek. Jako novinář spolupracoval s naším portálem Skiinfo a testoval pro nás některá lyžařská střediska. 

Sdílej:
Copyright © 1995-2024  Mountain News LLC.  All rights reserved.